Gulrotkake med julevri – Oppskrift!

 

Jeg kan fortelle dere akkurat hva jeg gjør på denne tiden på fredag om akkurat to uker. Da står jeg nemlig med hodet ned i eskene med julepynt, drikker julebrus og har julemusikk på full guff. Jeg gleder meg skikkelig til 1. Desember og det bare verker i kroppen etter å starte. I dag fikk jeg lyst til å bake en kake til helgen og da så jeg en itte bitte liten mulighet til å snikjulifisere litt. Så da ble det en Gulrotkake med julevri og her kommer oppskriften:

(passer til rundform 24 cm diameter)

Bunn: 

 

Processed with VSCO with a4 preset
 

4 egg

3 dl sukker

3 dl hvetemel 

1 ts natron

1 ts bakepulver

1,5 ts vaniljesukker

1,5 ts kanel

1 klype salt 

2 dl kulturmelk

1 dl olje

3 dl revne gullerøtter

 

Glasur:

 

Processed with VSCO with a4 preset

 

1 pk kremost naturell

1 pk kremost mandarin

300 g meierismør

300 g melis 

(nei, du blir kanskje ikke slank av denna, men ååhh som den smaker!)

 

Dette gjør du:

(Sett ovnen på 175 grader)

1. Piske egg og sukker til eggedosis. 

2. Lag en blanding av alt det tørre. 

3. Vend inn det tørre (sikt gjerne), olje og melk om en annen til du får en smidig røre. 

4. Rør forsiktig inn gulrøttene. 

5. Stek kaken midt i ovnen i ca 45-50 minutter.  

6. La kaken hvile en times tid på benken så den får kjølt seg ned. 

7. Om du vil ha fyll i midten kan du fint dele den i to. Jeg bruker å dynke den forsiktig i litt melk for bedre holdbarhet.

8. Piske smør og melis til smørkrem. Tilsett så de to pakkene med kremost. 

9. Fordel kremen over kaken. 

 

 

Jeg har pyntet med pepperkaker. SÅ lekkert og veldig godt sammen med kaken. Skulle gjerne slengt med en oppskrift på pepperkaker, men det er jeg så dårlig på å lage at jeg kjøper ferdigdeig i butikken hvert år, hihi! 

 

Håper det smaker og riktig god helg!

 

Klem M

 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg