Jeg vil heller være Frank Løke en ekstrem feminist!

(Starter dette innlegget med et sykt random bilde av meg selv)

 

Altså jeg vil jo ikke det. Løke sin humor appelerer på ingen måte til meg. Jeg vet ikke om det var all tacoen jeg hadde spist like før eller det at jeg motvillig måtte se hele Løkes prakt trykket opp i ansiktet mitt en lørdagskveld som gjorde meg litt kvalm. Men kvalm ble jeg i alle fall. Jeg vet jo egentlig at jeg kunne snudd meg bort, men jeg er bare en sånn person som ikke klarer det. En gang vi var på klassetur i Frankrike hadde en syklist falt stygt og brukket armen slik at beinet stakk ut. Det var helt jævlig, men jeg måtte bare se. Litt sånn var det nå også. 

Så tenker du kanskje “Hvem er hun som kan sitte der å si at hun blir kvalm av å se noens kropp?”. Vel, nå fikk man jo på ingen måte se noe de fleste ikke har sett før. Ingen BIG NEWS der for å si det sånn. I tillegg ska det sies at jeg gang på gang syns mange av damene som danser i showet har særs lite klær på seg de også. Det har jo til tider vært muligheter der for å se “rett hjem”. Det jeg derimot ble dårlig av var å se hvordan dansepartneren hans reagerte på situasjonen. Det tydelige ubehaget. Jeg synes oppriktig synd i henne. Og skjønner godt at hun har reagert med både sinne og frustrasjon i ettertid. 

 

Men…for det kommer et men. 

Like etter kommer folkets reaksjoner på banen. Og det hele blir stemplet som seksuell trakassering. 

Er ikke det egentlig opp til personen som har blitt utsatt for hendelsen og avgjøre hva vi skal stemple den som? For det var ikke Norge som ble seksuelt trakassert. Vi har jo neimen både sett den nakne stumpen til både Løke, Jon Brungot og Petter Pilgaard hundre ganger før uten at noen har ropt så høyt om det. Nei, de har kanskje ikke gnukket den opp mot et annet menneske i en situasjon det er vanskelig å komme fra. Men det er like helt ikke vår business. 

Jeg forsvarer på ingen måte Løke sin oppførsel med “løken”, men jeg ser også situasjonen litt fra en annen vinkel. Jeg har gjennom hele livet hatt mange kompiser og lite venninner. Humoren til gutter er ikke alltid like lett å forstå. Jeg har sett flere “løker” jeg helst skulle hatt usett, både fordi noen i kampens hete en sen natt har valgt å “kjøre helikopter” og fordi det en periode var fryktelig trendy å holde på med “punging”. Jeg kommer aldri til å forstå den humoren, men jeg prøver å forstå at det er morsomt for dem og at de på ingen måte ser på det som ubehagelig for meg fordi de rett og slett ikke skjønner greia. 

På samme måte tror jeg tanken bak stuntet til Løke rett og slett var humor. At han på ingen måte koblet at det kunne bli tatt som seksuell trakassering. Det var både usmakelig, lite gjennomtenkt og kleint. Men det er virkelig opp til hun som opplevde situasjonen å si hvilken følelse det gav henne. Følte hun seg trakassert eller lurt? Ble hun skuffet over at han valgte å gjøre dette mot hennes vilje eller var ubehaget størst av å måtte danse tett inn mot hans nesten nakne kropp? 

Skrikekoret som har kommet i ettertid har allerede lagt de ordene i munnen hennes før hun i det hele tatt selv har fått oppgjort en mening. 

 

DETTE ER GARANTERT SEKSUELL TRAKASSERING! 

 

Men hvor var så hele dette skrikekoret bare uker tidligere når seks nakne jenter presset seg opp i en seng med en mann som i starten klart sa i fra at han ikke ville? Ble ordene seksuell trakassering noen gang brukt i den sammenhengen? Jeg leste det i alle fall ikke noe sted. Åhnei det stemmer, han er jo mann så da gjør det ikke noe. Dessuten ble han jo med til slutt?  Vel, like mye som jeg har erfart at mange menn syns det er fryktelig gøy å være nakne, har jeg også skjønt at det andre hodet noen ganger kan ta over for det som sitter på toppen. Også endte det hele med å bli en uhorvelig sjokkerende situasjon. 

Greit, jeg ble småkvalm av den greia Løke hadde for seg på Lørdag, men vet du, den greia på “Ex on the beach”  har satt seg fast som et sjokkmoment langt inn i sjelen min. Jeg kommer ikke over det, det var rett og slett for sykt! 

Så kommer det “O´så store” spørsmålet i hele denne greia! 

Hva hadde skjedd om en dame gjorde det Løke gjorde (okei, det hadde kanskje ikke skjedd, but still) og det var seks menn som prøvde å lure seg til å ha sex med en jente på TV? 

Jeg tror nemlig med tungt hjerte at utfallet hadde vært totalt annerledes i begge situasjoner. 

 

Jeg kommer til å kjempe for jenters rettigheter til den dagen jeg dør. Likestilling er fortsatt et alt for fremmed ord i store deler av verden. Jeg vil kjempe for at vi har samme rettigheter, muligheter og utgangspunkt i livet. Men, skal vi være likestilte må vi være nettopp det. Da må vi kunne ta noen situasjoner med en klype salt. Og klare å engasjere oss når også menn blir behandlet urett.

Det er så viktig for å holde propagandaen vår reell. “MeToo” mister effekten om vi bruker det for ofte. Stemmen vår blir spak om vi roper om alt.

Klart skal vi kalle en spade for en spade, men vi må lære oss å roe stumpen litt før vi angriper og velge våre kamper!

 

-M

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg