Horn med ost og skinke + en liten oppdatering!

Hallo i luka!

Okei, jeg tror nesten jeg har glemt hvordan man starter et innlegg. Hallo i luka er garantert ikke hvordan, men hei jeg prøver så godt jeg kan. I dag er første dagen på mange, mange uker hvor jeg faktisk føler meg litt oppegående. Jeg er fortsatt kvalm, men energien har heldigvis gjort et lite hopp. Som regel sover jeg noen timer på dagtid, men ikke i dag. Håper jeg ikke jinxer og at det ikke bare er dagen, men at det faktisk holder på å snu.

 

Det føles nesten som om jeg plutselig husker hvordan det er å være menneske på ordenlig. Jeg har fått jobbet litt, gjort husarbeid og bakt! Jeg har lovet barna å lage noe godt i matpakken så da smekket jeg sammen noen horn med ost og skinke som de kan ta med seg på skolen i morgen. Jeg baker alltid litt på slump og noterer etterhvert i tilfelle oppskriften blir god og i dag ble de veldig gode så da tenkte jeg at jeg kunne dele oppskriften med dere!

Here we go:

 

 

Horn med ost og skinke

 

Ca. 16 stk

 

700 g hvetemel

1 ss sukker

2 ts salt

2,5 dl melk

2 dl vann

75 g fersk gjær

1 egg

75 g smør i terninger

 

  1. Bland mel, sukker og salt i bakebollen. Bland melk og vann i en kjele og varm til den er fingervarm. Rør ut gjæret i blandingen til det er helt oppløst.
  2. Hell melkeblandingen over melblandingen og tilsett 1 egg før du begynner å elte. Elt på medium styrke i 15-20 minutter. Virkelig 15-20 minutter – minst!
  3. Tilsett så romtemperert smør i terninger litt etter litt med maskinen fortsatt gående på medium.
  4. Sett så deigen til heving. Jeg liker å heve deigen i en bolle som er smurt da jeg syns det hjelper på smidigheten når jeg skal bake ut. Men, det er ingen krise – do as you like 🙂 La deigen heve i 1 times tid.
  5. Kjevle deigen til en stor runding og del i ca 16 “pizzastykker”. Om du syns det er enklere kan du dele deigen i to og dele i 8 pr.
  6. Legg litt ost og skinke på den bredeste delen og snurr innover mot midten.
  7. Legg hornene på et stekebrett kledd med bakepapir og la dem etterheve ca 15 minutter.
  8. Stek på 200 grader i 20-25 minutter.

 

Disse ble skikkelig luftige og gode! Jeg skulle ta bilde for å vise dere, men glemte meg bort og tok en bit først haha. Men, dere ser jo inni likevel.

Nå har K hvert hjemom og spist litt flere en jeg hadde beregnet så nå må jeg gjemme unna så det blir noe igjen til matpakkene.

Håper dere har en fin dag!

Klem M

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg