6 klestips til petite/lave jenter!

//Inneholder sponsede produkter

 

Herlighet som jeg sleit med å finne den riktige overskriften til dette innlegget. Som frustrert samfunnsmedlem av totusenogkrenk kan det jo være store fallgruver rundt hvert et hjørne. Valget falt dog på 6 klestips til petite/lave jenter. Jeg får daglig spørsmål om hvor jeg kjøper klærne mine. Skulle gjerne sagt at det er fordi jeg har så innmari fetandes stil, haha. Men så vet jeg litt for godt selv at det rett og slett er fordi jeg har en kroppsform som kanskje ikke går helt innafor “malen” i de fleste klesbutikker. Med mine 152 cm på sokkelesten og manglende bakende er det ikke alltid like lett å finne klær. Det viser seg at vi er flere som sliter med den typen problemstillinger, noe som igjen resulterer i en rekke spørsmål når jeg endelig finner noe som passer.

Jeg syns det er skikkelig hyggelig å bli spurt. Så nå tenkte jeg at jeg kunne lage en liten liste med greier jeg har lært meg i den evige jakten etter klær som passer min snodige kropp. Jeg har merket innlegget som sponset fordi noen av klærne på bildene er tidligere sponsede produkter, men jeg kommer ikke til å linke til noe i blogginnlegget så vet dere det. Her kommer i alle fall mine topp 6 klestips for deg som er petite/lav:

 

1. Buksedresser:

Jeg har blitt SÅ glad i buksedresser. Jeg har alltid vært redd for å se ut som en sekk i de. Men, nå har jeg skjønt at det faktisk kan være til god hjelp når man er litt petite. Man må bare finne de riktige buksedressene. De som gjerne har skjeringen litt høyt i livet, har belte og er litt videre i bena. Nå er jeg ingen ekspert, men jeg føler at skjæringen langt oppe på midjen gir en illusjon av lengre ben, og det er jo ikke å forakte.

 

2. Spør etter mindre størrelser eller kortere benlengde.

Det er ikke alltid butikkene har inne alle de størrelsene som eksisterer. Mange av Levis buksene mine har jeg for eksempel måtte spørre om i 23, også har de i butikkene vært skikkelig snille og bestilt inn. Ofte er det også mulig å få tak i jeans i kortere benlengde. Spør spør spør. Kort benlengde er et must spør du meg. En ting som virkelig får meg til å føle meg mindre en det jeg er, er for lange bukser.

 

 

3. Petite eller klipp

Det er ikke alltid så lett å få til værken lengde eller bredde når kroppen er både kort eller stutt, hihi! Heldigvis har jeg funnet et triks. Det er ikke så lenge siden jeg fant ut at man kan søke på petite i de fleste store klesbutikker på nettet. Både ASOS og Zalando har veldig mye petite klær. Buksa på bildet under (ikke spons) er fra ASOS petite og hadde helt perfekt benlengde for sommeren. Når jeans er for lange er det heldigvis bare å klippe av litt av lengden (på stretch jeans that is). Jeg måler bare opp hvor mye som skal av og klipper det bort med kjøkkensaksa. Etterhvert blir de litt sånn frynsete nederst, men har aldri opplevd at de har raknet.

 

 

4. Klær fra barneavdelingen

Joda jeg handler faktisk fortsatt på barneavdelingen i en alder av 30 år haha! Men om man tenker litt på det så er det kanskje ikke det dummeste. Det er SÅ mye fin basic på barneavdelingene nå. Ta for eksempel zara eller WOW. Tightsen på bildet under er barnestørrelse, kostet muligens halve summen og sitter ti ganger finere. Vinn, vinn!

 

 

5. Det er lov å brette

Jeg bretter opp i alle veier. Noen ganger i beina, noen ganger på armene og noen ganger i livet. Bare gjør det til en greie, haha!

 

6. Finn bænkersklærne og hold deg til de!

Med en gang man faller litt utenom “standarden” kan det, som jeg skrev tidligere bli vanskelig å finne klær. Da er kunsten å finne de ordentlig gode plaggene å holde seg til de. Jeg har èn skikkelig favorittkjole, èn jakke som virkelig er perfekt og ikke minst èn jeansmodell som jeg kan kjøpe gang på gang. Jeg har sverget til Levis 501 nå i mange år, uheldigvis har jeg hørt at den modellen har endret seg litt. Hell i det uhellet har jeg innsett at jeg passer alle jeansene fra NA-KD så jeg har redda meg inn igjen. Greia er bare at når du finner noe som passer så trenger man ikke hundrevis av plagg, man kan bare gjøre litt nye greier med den tingen som passer fint. Det sparer man jo penger på også. Om man investerer i en Levis som sitter fint så trenger man ikke å bruke penger på den 10 andre jeansene med dårlig passform som bare blir liggende i skapet.

 

 

Så det var 6 tips fra meg, haha uff. Det føles nesten litt uvandt å skrive sånne ting på bloggen, men hvorfor ikke. Håper det kan være til nytte for noen.

Nå gleder jeg meg til nok en Søndag i morgen, men først noen timer med kveldsjobbing.

Klem M

2 kommentarer
    1. Takk for kjempe fint innlegg! Jeg er selv petite og sliter alltid med å finne klær som sitter pent. Hadde vært supert om du kommer med flere klestips i fremtiden! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg