Strikkeoppskrift – Enkel Chunky Lue!

 

Her kommer endelig oppskriften jeg har jobbet med den siste uka. Altså, denne er superenkel og lages glatt på en liten ettermiddag. Greia er bare at Desember virkelig har satt et hugg i meg og at jeg aller helt skulle hatt åtte armer. Men, nå er den i alle fall her og jeg hadde syns det var skikkelig koselig om noen av dere ville prøve å lage den. Jeg har lenge lett etter en slik lue, både i butikkene og i forhold til strikkeoppskrifter, men har feilet på å finne akkurat slik jeg vil ha. Derfor var det jo bare å brette opp armene og lage en selv. Jeg er ganske så fornøyd med resultatet selv, hihi. Av en eller annen merkelig grunn blir bildene så fryktelig uklare i det jeg laster dem opp på bloggen, om du vil se bedre bilde ligger det også på Instagramen min. Den finner du HER!

 

Hadde også blitt superglad om flere ville like siden min på Facebook, der oppdaterer jeg når bloggen er oppdatert <3

 

Facebooksiden min finner du HER!

 

Så var det tid for strikkeoppskrift. 

Lua er strikket i Sandnesgarn Modig. Garnet er supermykt og veldig deilig, MEN jeg har allerede bestilt litt forskjellig annet garn som jeg skal prøve å strikke den i. Kommer til å oppdatere når jeg har fått prøvd meg frem. Grunnen til det er at jeg for det første er sikker på at jeg kan finne noe billigere, samt at garnet har svært begrenset valg av farger. 

Det du trenger er altså 2 nøster Sandnesgarn Modig, skrikkes frem og tilbake på rundpinne str. 15.

Barn (voksen)

Legg opp 32 (36) masker. Strikk ca. 7 cm med vrangbord, 2 rette og 2 vrange. Dette skal bli oppbretten på lua. Om du vil ha den kortere må du gjerne det. Deretter fortsetter du med å strikke vrang over de rette, og rett over de vrange slik at mønsteret blir likt når oppbretten kommer på. Strikk slik til arbeidet måler 16 (20) cm. Nå skal vi starte fellingen. På neste omgang strikker du to og to sammen i alle de vrange feltene. Strikk så tre pinner før du strikker to og to sammen i alle de rette feltene. Dra tråden gjennom de resterende maskene og fest den. SÅ raskt og SÅ enkelt, hihi. 

Sy sammen ryggen og brett opp bretten. Jeg har sydd fast bretten med en liten tråd for å få den til å sitte, men det behøves egentlig ikke. 

Så kommer det som alltid får meg tilbake til håndtverkstimene på barneskolen. Nå skal det lages dusk på gamlemåten. Til den store dusken har jeg klippet ut to pappringer med 16 cm i diameter i ytter ringen og 10 cm i inner ringen. Den lille har 12 cm i ytter ringen og 7 cm innerst. Om du aldri har laget dusk før kan du ta en titt på denne instruksjonsvideoen HER!

Pass på at du ikke lager dusken for tett. Den er ofte penest når den får litt pusterom og dette garnet er veldig tykt. 

Fest dusken på toppen av lua og svosj er du både varm på ørene og pen på hodet vinteren lang <3

 

Klem M

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg