Oppskrift på julemenner & hurramegrundt nå er Desember her!

Hei hurra nå er Desember her virkelig for fullt. Jeg klarer ikke en gang å forklare hvor mye jeg elsker jul, men tenker kanskje at de som følger bloggen min fast har skjønt greia. Nå har vi akkurat kommet hjem fra middag hos Svigermor. Pinnekjøtt middag 1. søndag i advent er ihuga tradisjon og det er jeg uendelig glad for. I en verden av svineribbe er det godt for en vestlandsjente å få pinnekjøtt på tallerken. 

Egentlig har hele helgen gått med til juleforberedelser. Vi har sett ørtenogsøtti julefilmer, baket pepperkaker, ordnet julegaver, pyntet og før vi dro i dag baket vi kaker som har vært tradisjon for meg alltid. Nemlig julemenner. Jeg har skjønt at man på østlandet kaller det kakemenner og at det på ingen måte er vanlig å lage de hjemme. Jeg skjønner det ikke, for meg er det ingenting som slår lukten av hornsalt på en søndagsformiddag i Desember. Kjærligheten var ganske bastant på at han ikke likte disse når vi ble sammen. Og det skjønner jeg jo kjempegodt for de tørre greiene man får kjøpt på butikken kan ta seg en bolle i forhold til de luftige godsakene her. De er kanskje ikke så pene, men de er skikkelig god. Og om mulig enda bedre når det er lagt litt barnekjærlighet i utformingen, hihi. 

Jeg har delt denne oppskriften på bloggen min hvert år i mange år, så nå kan jeg jo ikke gjøre noe unntak. Her kommer den:

100 gram smør

1/2 kilo farin

1/2 liter vann

2 teskjeer hornsalt

Hvetemel

Ha vannet og smøret i en kjele på svak varme til smøret har smeltet. Tilsett sukkeret litt etter litt. Varm opp igjen og rør til sukkeret har løst seg opp. Avkjøl til blandingen er fingervarm og tilsett hornsaltet. Rør så inn hvetemel til en tykk men kleberig masse. Dryss litt hvetemel på toppen og sett i kjøleskapet over natten.

Kjevle så ut til en ca halv cm tykk leiv og trykk ut søte figurer. Stek på 200 grader til de har fått en fin gyllenbrun farge under og er hvite, luftige og fine oppå!

Spis til du ikke orker mer og legg resten i en kakeboks!

 

Altså jeg lover at dette blir en slager hos de fleste små. De kan males med konditorfarge i mange morsomme varianter. Vil du spare tid kan de også males før de stekes, men det er jo litt kos å gjøre det etterpå også da!

Håper alle har hatt en skikkelig fin første søndag i advent!

Klem M

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg