Strikkeoppskrift – Mellowgenser med boblete ermer!

 

Hadde nok egentlig aldri trodd at jeg kom til å dele en strikkeoppskrift på denne bloggen. Men, siden så mange spurte om den på instagram tenkte jeg at det var like greit å legge den ut her. Jeg er ingen strikkeoppskrift kreatør (heter det det? haha) men jeg prøver så godt jeg kan. Så her kjør vi:

 

Genseren er strikket i Drops Eskimo – rundpinner nr 8. Jeg brukte ca 10 nøster i lysegrå. Oppskriften er størrelse XS men jeg vil tro at man kan legge på noen ekstra masker både på forstykke/bakstykke samt ermene for å få den litt større uten at proporsjonene forsvinner.

Forstykke

Forstykket og bakstykket strikkes frem og tilbake hver for seg. Legg opp 60 masker. Strikk vrangbord (2 rette og 2 vrange) i ca 5 cm. Fortsett så med glattstrikk til arbeidet måler ca 40 cm. Dette er en ganske kort variant, ønsker du den lenger strikker du bare så lang du vil ha den. 

Bakstykke

Strikk som forstykke. 

 

Sy så forstykket til bakstykket. Ca 16 cm inn på hver skulder. I sidene syr man inn ca 20 cm dersom lengden på genseren er 40 cm, har du strikket den lenger legger du bare til de ekstra cm du har strikket. For ermene skal du ha en åpning på ca 22 cm fremme og bak (omkrets 44 cm til sammen i hullet der armen skal sitte).

 

Processed with VSCO with a5 preset

 

Ermer

 

Legg opp 22 masker. Ermet skal også strikkes frem og tilbake på pinnen. Strikk vrangbord ca 5 cm. Strikk  1 omgang glattstrikk hvor du øker til 46 masker. Nå skal vi starte på boblene. Hvordan du gjør det finner du på denne videoen:

Hvordan strikke bobler.

 

​Følg bolleoppskriften til ermet måler ca 40 cm. Sy sammen ermet under før du monterer det til bolen. Da er det enklere å feste ermene riktig. Husk å starte i armhulen med der hvor du endte når du sydde sammen ermet. Da får du sykanten under. (Proff oppskrift skriving her si, haha).

 

Hals

 

Ta opp alle maskene rundt halsen med en liten rundpinne. Strikk rundt (altså ikke frem og tilbake) vrangbord til halsen måler ca 12 cm. Her lønner det seg å strikke løst samt felle løst av. Halsen kan du brette ned eller bruke på høykant!

 

Håper oppskriften ble forståelig, hihi!

Send meg supergjerne bilder eller tag meg på instagram om du skulle bruke den, da hadde jeg blitt glad!

 

Klem M

 

 

 

 

 

3 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg