6 Yoga øvelser for nybegynnere man kan gjøre hjemme!

Du vet når man blir så oppslukt i noe at man ikke kan skjønne at ikke alle mennesker i hele verden elsker det? Som når man finner en helt sykt god sjokolade eller en film du kan se en million ganger om dagen. Også skjønner du liksom ikke helt hvorfor den sjokoladen ikke konstant er utsolgt eller hvorfor ikke alle snakker om den filmen. Akkurat sånn har jeg hatt det med yoga den siste tiden. Det er så godt for kroppen på så mange måter. Det styrker kjernemuskulatur, får meg til å slappe av og så blir man jo myk av det også. Vinn, vinn, vinn. 

Jeg har prøvd yoga så mange ganger tidligere uten å klare å ta det seriøst. Og tar med det ikke seriøst funker det heller ikke. Når man fjaser, mister man fokuset på pustingen som igjen gjør at det meste er ganske bortkastet både mentalt og kroppslig. Mye av grunnen til at jeg har fjaset det bort faktisk at jeg har gjort øvelsene i timer på treningssenter. JEG KLARER BARE IKKE DEN PUSTINGEN. Det blir bare helt feil for meg å stå i et rom sammen med 30 andre mennesker å puste høyt og gjøre solhilsen. Det hjalp med andre ord mye å begynne hjemme i stedet. Jeg ser fortsatt ut som en kråke, men jeg gjør det i alle fall innenfor husets fire vegger, haha! Om man søker opp Boho Beautiful på YouTube forresten så finner du en kanal med skikkelig bra økter. 

Nå vil jeg også på forhånd advare mot at jeg på ingen måte er noen yoga instruktør, at jeg med andre ord ikke er profesjonell og dermed ikke serverer dere et fullt treningsopplegg. Jeg bare tipser om noen øvelser som jeg har blitt veldig glad i og som jeg gjør flere ganger i uka. Jeg er fortsatt ganske nybegynner, men øvelse gjør mester sies det og jeg tror nok jeg kommer til å gjøre yoga for alltid. 

 

Sier nok en gang at jeg på ingen måte er noen ekspert men her er et knippe av øvelsene jeg bruker å gjøre:

 

Processed with VSCO with a4 preset

 

PLANK POSE

Enkelt og greit planken. Jeg har alltid vært glad i planken da jeg føler den aktiviserer mange muskelgrupper, spesielt magemusklene. Viktig å huske på at det er mange fallgruver på denne øvelsen, om du aldri har gjort det før anbefaler jeg å få hjelp til å utføre den riktig så det ikke skader kroppen. Prøv å puste og finne roen i øvelsen, men husk å holde kroppen strak. Hold så lenge det føles komfortabelt.

 

Processed with VSCO with a4 preset

 

TREE POSE

Jeg elsker denne for balanse. Etter at jeg hadde krystallsyken for noen år tilbake har balansen min aldri blitt den samme. Det hjelper heldigvis å trene den opp igjen. Jeg bruker å holde denne i 8-10 pust før jeg bytter bein. 

 

Processed with VSCO with a4 preset

 

LOW LUNGE

Så deilig for både ryggen, beina og hoftene. Om man vil kan man fint ha hendene i bakken. Ved å ta hendene opp gir den ekstra push på balansen, noe jeg som sagt trenger mye av. 

 

Processed with VSCO with a4 preset

 

FORWARD BEND

Her kan du også bare ta tak i anklene, men det gir så god strekk til skuldrene om man griper hendene sammen i front. 

 

Processed with VSCO with a4 preset

 

WARRIOR 3 

Også en helt syk øvelse for balansen! 

 

Processed with VSCO with a4 preset

 

BRIDGE POSE

Denne strekker så godt i ryggen og jobber godt i magen! 

 

Det var alle favorittene, jeg varierer klart mye mer, men dette er de jeg gjør om jeg bare skal ha en lett økt. 

Vil nok en gang informere om at dette ikke er noe jeg kan og at man gjør øvelsene på eget ansvar. Vil også anbefale dere å finne filmer på YouTube før dere setter i gang. Så dere vet at dere gjør det riktig. Jeg vil jo egentlig bare tipse om øvelser jeg syns funker sykt bra!

 

 

 

Nå brøt jeg kanskje 70 jantelov regler i dette innlegget også, men håper det kan være til inspirasjon <3

 

Klem M

 

 

2 kommentarer
    1. Kamilla: Hihi, jeg har helt omvendt 🙂 Klarer ikke finne roen når det er mennesker rundt meg :p skulle ønske jeg klarte det siden det er så fin atmosfære i studio. Prøver å fleske på litt musikk og tenne lys men det blir liksom ikke det samme, ahah 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg