Du trenger ikke være flau over å gi barnet pakkekalender, handle på Black Friday eller dele at du trener!!

 

Er det en ting jeg har lært på den harde måten gjennom livets løp så er det at mennesker har en tendens til å trykke andre ned for å fremme en sak de brenner for. Jeg var ikke gammel første gangen jeg leste en kommentar om at menn liker kjøtt, ikke bein. Det er kanskje lenge siden, men jeg husker fortsatt hvordan den stakk. Jeg har vært undervektig alltid. Uansett hvor hardt jeg jobber skjer det ingenting. Kroppen min bare er sånn. 

Greia er at de som skriver dette egentlig jobber for det samme som meg. At vi skal forstå at vi alle er ulike, at alle kropper er vakre på sin egen måte og at en ideal-kropp ikke skulle fantes. Men, siden vi gjennom modeller lenge har sett en tendens til å skape en “idealkropp” som er tynn, velger mange helt feil virkemidler. I stedet for å fremme alle kropper som vakre, tar man heller utgangspunkt i å få folk til å syns tynne kropper er stygge!! Mange vil nok tenke når de leser dette at jeg ikke skjønner at mange av de modellene jeg refererer til er syke og ikke har godt av vekten sin, men det er igjen en helt annen diskusjon. Poenget er hvordan man uttaler seg om andre sine kropper. Altså jeg har til og med lest en greie der det sto “ekte kvinner har former!”. WHAAT? Så mine 38 kilo, pannekakerumpa og de flate puppene er ikke ekte kvinne? Hva er jeg da? En liksomkvinne? For jeg kan vitterlig huske at denne kroppen både har laget og født barn. Den har bært gråtende babyer, laget litervis med melk og jobber hver eneste dag med å være kvinne. 

Men sånn er det altså, at skal man fremme en sak må man trykke andre ned. Gjerne med bilder også, eller referanser til andre som gjør feil. Tidligere var jeg så opphengt i det med vekta at jeg nesten ble blind på andre saker som gjør det samme. I det siste har jeg blitt oppmerksom på at dette skjer over alt. 

Don`t blame it on the sunshine, don’t blame it on the moonlight, don’t blame it on the good times – BLAME IT ON THE INFLUENCERS!

De som kjemper sine saker trykker ned gud og hvermann som går i mot det de prøver å få frem, men den største syndebukken i dette sirkuset er nok influencere. De får vel stort sett skylden for alt om dagen. 

La oss bare ta diskusjonen rundt pakkekalender som har vært i det siste. Buskapet her er viktig. Det burde ikke være noe press på å føle at man MÅ lage en pakkekalender. Jeg syns folk skal følge egner tradisjoner og slutte å henge seg så mye opp i hva alle andre gjør. Altså, noen har vokst opp med kopp under sengen, andre med en hyggelig historie hver dag i desember. Noen har kalender med hyggelige ting å gjøre sammen, andre pakkekalender. Faktisk tror jeg ganske mange tar seg en forbaska akevitt hver eneste dag i 24 dager!! (ikke barn da håper jeg). Uansett hva man vil gjøre er det opp til en selv og ens egne tradisjoner. Det er fint at vi tar opp at man ikke skal føle på presset rundt pakkekalendere, men å skrive at andre som bruker både tid og penger på det legger press på alle er så feil. I år har jeg faktisk vurdert å droppe kalender som vi har hatt som tradisjon siden lenge før jeg ble født fordi folk roper så høyt hurra til de som sier at man skal droppe det at jeg nesten syns det ble pinlig. Atter en gang er vi tilbake til dette med å klare å ta egne avgjørelser, skjønne at alle er foskjellige og slutte å jobbe for at alle skal gjøre som en selv. 

Her om dagen så jeg også et innlegg på Facebook angående å boikotte Black Friday. Jeg handler aldri på Black Friday selv og syns at retningen vi går i når det kommer til “bruk og kast” er hårreisende. Men atter en gang blir folk ekstremt usaklige. De få stakkarene som ikke hev seg på bølgen av hurrarop, men faktisk skrev at de satte pris på Black Friday fikk så hatten passet. Alt fra om de ikke skjønte at de ødela for hele landet ved å gi butikkene muligheten til å fortsette med slike dager som det her. Eller om de var tjukke i hue som ikke skjønte at butikkene satte opp prisene rett før for så å late som det var tilbud den dagen. De fikk slengt etter seg at de bare kom til å kjøpe mye dritt de ikke trengte. At de ikke tenkte på miljøet og at de var griske! Igjen, hallo?!! All respekt til de som er miljøbevisst ved å kutte ned på forbruket, har penger til å kjøpe på fullpris eller syns Black Friday bare er noe fjas. Men, la for all del de som ønsker å spare noen kroner rett før jul gjøre det uten å bli halshugget. 

Sakene er mange. De som mener folk er “alt for flinke” på sosiale medier og ikke kan trene uten å dele det. Tofuspisere som langer ut mot alle som spiser kjøtt. De som har hjemmeferie som klager på alle feriebildene på Facebook. Folk som skryter for mye av barna sine, kjøper for dyre klær, får for mange barn. Noen kjemper mot sminkepresset ved å klage på de som bruker for mye i stedet for å kjempe for at man skal føle seg fin uten også. For ikke snakke om hvor mye tid vi bruker på å henge ut de som har tatt skjønnhetsoperasjoner i stedet for å fremme at man ikke trenger det. 

Alle disse kampene er fine. Det er bra at man engasjerer seg i ting. Jeg skulle bare ønske at vi ble flinkere til å kjempe kamper uten å tråkke på hverandre. La oss alle fremme vår sak i stedet for å skygge over våre motsetninger. I mine øyne drukner vi i meninger på sosiale medier om dagen, jeg føler vi blir dratt i alle retninger og at det ikke lenger bare er det vi ser som gjør at vi føler press. Nå føler vi det også av meningene om det vi ser. Jaiks!

Jeg tror nemlig at man ville hatt det fryktelig fint i en verden der alle bare prøvde å være litt ekstra snille mot hverandre, forstå våre ulikheter og fokusere mer på eget liv en andres. 

 

-M

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg