6 tips når du føler deg ensom!

 

Jeg vil begynne med å si at jeg ikke er noen ekspert, og at det ofte er freidig å uttale seg om slike ting. Men, det siste året, eller kanskje de siste fire årene etter at jeg flyttet til en helt ny by uten noe annet holdepunkt en kjærligheten har jeg følt mye på ensomhet. Mange ganger har jeg nok til og med valgt det selv. Fordi det føles enklere å bare være ensom en å starte helt på nytt. Dessuten tror jeg man lett kan være ensom sammen med andre dersom alt blir feil. Jeg tror på en måte ikke at å oppsøke nye mennesker fjerner noe av savnet man har til foreldrene sine eller vennene man har hjemme. Alt i alt kan man nok si at jeg har vært ufrivillig, frivillig ensom. 

Uansett, i løpet av den perioden har jeg funnet noen triks som gjør det mye enklere. Som fjerner litt av det vonde, eller litt av følelsen av å være ensom. Livet den siste tiden har lært meg å gjøre det beste av alle situasjoner. 

Så her kommer 6 tips fra meg som man kan gjøre når man føler seg ensom: 

 

1. Slå på tven. 

Dette er kanskje tidenes enkleste, simpleste og kjipeste tips. Tingen er bare at det hjelper. Når jeg føler meg ekstra ensom, er det alltid fint å ha på lyd i huset. Musikk gjør ofte at jeg graver meg lenger ned i følelsene mine. Tv-serier derimot er ofte veldig tankeløst. Sett for all del ikke på noe drama eller “real crime” dokumentarer. Kjør på meg god stemning. Jeg flesker ofte til med “modern family”. Noen ganger ser jeg på, andre ganger setter jeg på gamle episoder for bare å ha i bakgrunnen (haha, det virka plutselig litt desperat). 

2. Ta en kaffi med deg selv.

Det satt skikkelig langt inne første gangen jeg dro på kafè helt alene. Men etter en lang svangerskapspermisjon ble jeg liksom litt herdet. Lille elsket å trille tur. Det endte ofte opp med at han sovnet og at jeg gikk innom et sted for å ta en kaffi siden han sov godt der det var litt støy. Etterhvert innså jeg at noe jeg trodde skulle føles ekstra ensomt viste seg å gjøre det helt motsatte. Jeg forelsket meg i å sitte i vinduet og se på alle menneskene som hastet forbi. Høre lydene av alle menneskene rundt meg. Føle meg som en del av massen. Det er alt for lett for at man “kler på seg” huset sitt når man føler seg ensom. At man i stedet for å bryte barrierer, gjemmer seg innenfor husets fire vegger og bare blir der. 

3. Finn en sær hobby. 

Om man føler seg ensom, men ikke ønsker å gå ut blant folk er en hobby skikkelig fint å ha. Kanskje liker du å være kreativ, spille musikk eller lage mat? Jeg har skikkelig troen på at alle følelser blir bedre av mestring. Bak noe du aldri har bakt før, kjøp noen rare hobbyartikler, lær deg noe nytt, gjør noe du føler du får til. Kanskje liker du sminke? Ta bilder? Perle? Eller har lyst å lære deg å spille gitar? Eller til og med et nytt språk? Bare gjør det!

4. Les en bok!

Jeg vet at ikke alle liker å lese bøker. Men, jeg tror mange tror at de ikke liker det fordi de har lest feil bok. Det finnes bøker for alt. Jeg for min del forguder bøker som omhandler psykologi. Når man leser stoff som en virkelig brenner for blir følelsen rundt å lese en helt annen. Jeg tror ofte mange får litt avsmak etter å ha lest alt for mye litteratur i skolen som er tung. Også bare dropper man å prøve ut hva man liker når man er voksen. Plukk opp en bok om et tema som engasjerer deg skikkelig. Om det er mote, sjarmen med tarmen eller robin hood. Jeg lover deg flere tankeløse timer der hodet ditt er totalt oppslukt av det man leser. 

 

5. Meld deg inn i forumer/facebookgrupper.

Dette er også en verden som åpnet seg for meg når jeg var i svangerskapspermisjon. Det finnes seriøst en gruppe for ALT! Det er faktisk ganske fint å ha et “sosialt nettverk” som man kan oppsøke når man ønsker og orker. Et helt sammensurium av mennesker som har felles interesser men ikke forventer noe av deg. Jeg er medlem i alt fra “fifty shades of makeup” til “vind på måløybrua” så det kan tenkes at du finner det du leter etter uansett hva det skulle være. 

 

6. Lær deg å nyte ditt eget selskap. 

Dette er kanskje det vanskeligste tipset og det som krever mest jobb i topplokket. Jeg elsker å være alene noen ganger, misforstå meg riktig. Men, det er noe med å velge det selv. Når jeg i perioder er mye alene mot min vilje blir ting plutselig helt annerledes. Det er da det er viktig å ta tak i seg selv og gjøre det beste ut av situasjonen. Da er det kanskje viktig å gjøre mange av de tingene jeg har nevnt over på en gang. Jeg legger ofte planer for meg selv når jeg kjenner at ensomheten presser litt på. Som at, når jeg har lagt barna skal jeg rydde kjøkkenet, tenne lys, lage noe godt å spise, ta en kopp kakao og krype under dyna i sofaen. Når jeg ligger der skal jeg se den episoden av favorittserien min som jeg har spart. Andre ganger lager jeg kanskje en spakveld. Eller leter frem et kjempepuslespill, heller det ut på gulvet, tar meg et glass vin, setter på musikk og pusler. Det gjelder bare å finne de små tingene. 

 

Nå vet jeg at ensomhet kan være mye verre en den jeg har følt på og at disse tipsene for noen kan være helt bak mål. Men det er i alle fall ting som har hjulpet meg når jeg i perioder har vært veldig mye alene.

 

-M

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg