9 ting du kjære mammapoliti ikke har noen ting med å gjøre!

Kjære mammapoliti. Jeg må si at jeg er noe bekymret om dagen. Bekymret for at dere kanskje er noe overarbeidet. Jeg skjønner jo det. Å skulle passe på at alle mammaer gjør alt etter “boka” må jo være en fulltidsjobb og enda litt til. Derfor har jeg laget en liten liste over ting dere ikke trenger å bekymre dere over når det kommer til barna mine. 10 greier jeg tror de fleste har helt kontroll på selv. Vi følger kanskje ikke “boka” men vi klarer oss. Så frigjør dere kanskje tid dere kan bruke til å lære dere forskjellen på “gode råd” og “du gjør det feil”. Jeg i motsetning til dere har nemlig troa på at alle mødre gjør det som de selv tror er best for barna sine, å påpeke noe annet er direkte frekt. 

 

 

1. Når skal man slutte med smukk? 

Akkurat når det passer.

 

2. Hva barna spiser? 

Det jeg mener at de skal spise. Jeg har ikke behov for å bli fortalt om dietter, strikte matplaner eller hva du mener ikke er bra. De er sunne, friske og energiske. Om jeg skulle ønske å endre på noe, klarer jeg å oppsøke det selv. 

 

3.  Hvilken vei barna sitter festet i bilen? 

Vil tro at de aller fleste er ganske informert om sikkerhet for barn i bil nå om dagen. Vil derfor tro at de som velger å sette barna sine forovervendt før det er anbefalt har en god grunn til det og derfor ikke trenger å høre din mening. Sikkert godt ment og alt det der, men bare plis. 

 

4. Hvordan de sover?

Som tobarnsmamma har jeg selv erfart at ingen barn er like og at 90 prosent av de såkalte “triksene” for bedre søvnrutiner kan ta seg en bolle! Derfor er det ingenting du kan fortelle meg jeg for det første mest sannsynelig ikke allerede har lest, eller som kommer til å hjelpe meg noe nevneverdig. Selv om barnet ditt sover som en padde hver eneste kveld er det ikke sikkert at du hadde fått mitt til å gjøre det samme uansett hvor mye du hadde prøvd. 

 

5. Oppdragelsen?

Den fikser vi på vår måte. Rart det der, hvordan jeg alltid har hørt at oppdragelse ikke har noen fasit. Men så virker så mange til å ha den likevel? Vel jeg henger med barnet mitt relativt mye og føler jeg kjenner det hakke bedre en de fleste andre. Så fasiten din? Den har jeg nok allerede testet ut og funnet ut at ikke virker. 

 

6. Hvordan de ligger, sitter, står og går? 

Nei, jeg lar dem ikke sitte for lenge i bæresele, bæremeis, vippestol eller sjal. Jeg har heller ikke tatt på de for dårlige sko, tøfler med for lite støtte eller støvler med for lavt skaft. De sover ikke for tidlig på pute, har ikke for hard madrass eller for stor dyne. De har ikke for tynn vognpose, sitter i sportsdelen for tidlig eller starter å gå for seint. SLAPP AAAAAVVVV!!! 

 

7. Skjermtid? 

Akkurat nok. Kanskje ingenting noen dager eller 3 timer en annen dag. Jeg sjonglerer det, ta det med ro. De kommer ikke til å få firkantede øyne, bli massemordere av skytespill eller usosiale individer. 

 

8. Hvor mye barnevakt man har?

Akkurat så mye man trenger for å kunne være den aller beste forelderen. Noen trenger lite avlastning andre mye. Noen ganger er det kanskje til og med barna som trenger en liten time off? 

 

9. Oss som foreldre? 

Er kanskje ganske like slik våre foreldre var når vi var små. Og vi har jo klart oss helt fint har vi ikke? Kanskje snakker vi mer eller mindre åpent med barna om ting. Velger å drikke et glass vin sammen med barna eller har nulltoleranse for alkohol. Kanskje viser vi åpenlyst foran dem at vi er uenige, for å lære dem at det er normalt. Eller kanskje sparer vi diskusjonene til etter leggetid. Det er helt greit. Alt er helt greit! 

 

Jeg sier det en gang til. Jeg tror virkelig at ALLE foreldre prøver alt de kan å gjøre det beste for barna sine. Så før du åpner munnen din og sier noe som har med barna deres å gjøre. Spør deg selv – “Gir jeg et godt råd, eller påpeker jeg at de gjør noe feil?” Om du påpeker at de gjør noe feil, eller du anser rådet du har tenkt å komme med som særs utnytting. DROPP DET!

 

-M

 

 

 

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg