Hvordan jeg redigerer bildene mine!

//Inneholder adlink

 

Jeg har egentlig lovet dette innlegget ganske lenge, men siden det tar litt tid har det blitt satt på vent. Den som venter på noe godt og så videre…høhø. Vel her er det i alle fall! Håper det kan være til hjelp. 

Det viktigste er jo først og fremst et godt bilde. Jeg kan redigere meg ihjel på dårlige bilder og likevel droppe å dele det. Bra lys er egentlig nøkkelen, sånn jeg ser det. Et bilde tatt i ordentlig bra lys med mobilen blir bedre en et tatt i dårlig lys med kamera, syns jeg. Så nå er det jo bare å grue seg til mørketiden, haha. 

Når vi først snakker om kameraer, så er det mange som lurer på hvilket jeg bruker. Sannheten er at jeg bytter i hytt og pine. Jeg har et Fujifilm XT-1, det beste kameraet jeg noen gang har hatt, men sykt vanskelig å finne fokus med da den er manuell. Det bruker jeg kanskje aller mest. Så har jeg også et Olympus pen kamera som ofte er med på tur. Det er sykt enkelt å finne fokus med og er praktisk å ta med seg siden det er veldig lite. Og til slutt har jeg min kjæreste iPhone som blir knipset med i nøden her og der. 

Så vet dere det. Og daaa kan vi jo sette i gang. 

Processed with MOLDIV

FØR & ETTER

 

Altså, Instagram er jo bare juks, det vet vi vel allesammen? Redigering er som kunst. Man lager vakre bilder, som ikke akkurat tar plass i familiealbumet. Jeg tror det er viktig å finne en gylden middelvei. Her har jeg lagt på alt mulig for å vise, haha! Så ta for guds skyld ikke helt av. 

 

Her ser dere altså utgangspunktet. Et bilde tatt i dagslys. 

Jeansen er forresten fra Lindex og finnes HER for den som måtte lure på det (Tror den er utsolgt i akkurat denne fargen, men skikkelig fin passform på den).

Tar redigeringen i steg for å gjøre det enklest mulig:

 

 

1. Åpne bildet i lightroom. Denne appen er helt super. Jeg trooor den er gratis, men er ikke helt sikker. 

 

 

 

2. Endre lysstyrke, kontraster osv. Lightroom gjør dette veldig nøyaktig. Her kan du gjøre bildet lysere eller mørkere, fjerne skygger og forsterke farger. Dette gjør jeg ulikt hver gang, da man må ta utgangspunkt i bildet. Noen ganger trengs det ikke i det hele tatt. 

 

 

3. Etterpå åpner jeg bildet i effekter. Man kan også graine bildene her, men jeg liker best å gjøre det i den andre appen senere. 

 

 

4. Inne på effekter tar jeg alltid opp klarheten i bildene. Det gjør at alle detaljer blir mer klare og jeg syns det gir en veldig fin effekt på hår. Dehaze er også en fin greie, prøv deg frem og se hva som blir fint. 

 

 

5. Så er det color som står for tur. 

 

 

6. Her gjør jeg alltid bildene varmere. Det passer veldig fint sammen med filteret vi skal legge på senere. 

 

 

7. Her redigerer jeg noen ganger også fargene i bildet. Mye grønt for eksempel er ikke så pent i min feed. Når man trykker på Mix kan man gjøre alle farger i bildet svakere, mørkere eller annerledes. Veldig vanskelig å vise akkurat hvordan jeg gjør det da jeg ikke alltid bruker den og må gjøre det annerledes fra bilde til bilde. Her må man også bare prøve seg frem. 

 

 

8. Så til min favoritt redigeringsapp VSCO. Denne appen har desidert de fineste filterene. Også så mange! Jeg har byttet mye opp gjennom tidene men den siste tiden har jeg lagt min store kjærlighet på et filter som jeg bruker på absolutt alle bildene mine. 

 

 

9. Mitt kjære A4. Vet ikke helt hvorfor jeg liker det filteret så godt, men jeg har fortsatt til gode å legge det på et bilde det ikke passer til. 

 

 

10. Jeg tar alltid ned styrken på filteret. For mye av det gode er aldri bra. Sånn midt på bruker å være tipptopp. 

 

 

11. Når filteret har kommet på bruker jeg alltid å redigere lys og kontrast igjen. Jeg har funnet ut at det oftes blir fint om man tar ned lysstyrken litt og kontrasten litt opp. Det gjør liksom noe ekstra med filteret. 

 

 

12. Så kommer effektene. Jeg grainer ALLE bildene mine. Fordi jeg ofte syns at for klare bilder blir litt for “reklame” aktig. Jeg liker at ting ikke er helt strigla og grain gir veldig den effekten. 

 

 

13. Også fader jeg. Det gjør bildene mye mykere. Veldig fint!

 

 

14. Også over til det mange lurer på. Hvordan bildene mine blir sånn “støvete”. Det er superduperenkelt og gjøres i appen Afterlight. 

 

 

 

15. Støveffektene finner du her!

 

 

16. Og her!

 

 

 

17. Jeg  bruker som regel alltid en av de fire siste, men det skjer at jeg bruker av de andre også. Alltid lurt å ta styrken på de litt ned siden de ofte er ganske skarpe. 

 

 

18. Og noen ganger, bare noen ganger slenger jeg på ei litta lysglimt også. Jeg hadde nok ikke gjort det på dette bildet, men hey skal man vise så skal man vise. 

 

 

19. Tar også det ganske mye ned. Det skal jo tross alt se LITT naturlig ut haha!

 

 

Også, har man gått fra dette!

 

 

Til dette! 

 

Og er klar for å dele på instagram!

 

Håper det var til hjelp <3 

 

Malin

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg