Kjærleik – det handler om å gi og ta!

Processed with VSCO with a5 preset

Kjærleik. Mitt absolutte favoritt ord. Det er jo akkurat det det er. Kjær leik. I allefall store deler av tiden. De siste årene har jeg vært så heldig å få dele med “den ene”. Han som lager sommerfugler, får meg til å le. Han som alltid tar meg imot når jeg stuper. 

Vi har store utfordringer som par. Yin & Yang, Svart & Hvit, Natt & Dag, Malin & Kjærligheten. Så utrolig ulike, men likevel så uendelig samstemte. Han er den rolige, tolmodige, empatiske, avslappede, tilbakelente moromannen. Jeg er den hysteriske, stressede, effektive, hissige, energiske perfeksjonisten. Det byr på problemer innimellom. Vi krangler nesten aldri, stort sett er det bare jeg som blir sur og han som blir innesluttet. Helt til det bare løser seg igjen. 

Det er mye arbeid å legge ned i et godt forhold. Man må gi alt man har og ta der man føler at det trengs. 

Vi har lagt ned mye arbeid. Lært oss å kjenne de ulike siden ved hverandre. Innsett at man ikke kan forandre hverandre, men heller lære seg å akseptere at man er ulike. At man elsker noen som er helt annerledes en seg selv, og at det faktisk kanskje var akkurat derfor man startet å elske hverandre. Fordi vi er ulike, fordi vi utfyller hverandre og har mye å lære. Kanskje har vi til og med forstått at det å være ulike kan gi oss bedre forutsetninger som en familie. 

 

Utfordringer. Man glemmer de så fort når man hele tiden legger merke til de små tingene som gjør at man ordentlig kjenner på hvor heldig man er. De små tingene som får en til å smile. Som når kjærligheten alltid roper “hei familie” når han kommer hjem fra jobb, eller at han alltid nynner på en sang når han vasker hendene. At han hver eneste dag når han leser avisen sier “Shit, nå har de funnet en hest som kan fly da”.  

 

Kjær leik. 

 

Jeg tror det viktigste er at man har det gøy sammen. Vi har det gøy sammen. I huset hos oss er det allsang, busemenner, gåter og leker. Det er bråk, latter og musikk. Hele dagen lang. Vi danser samba, konkurrerer om alt og samarbeider om det meste. 

Jeg har troen på livet ut. Sammen med kjærligheten, barna, familien. Og det er en sykt bra følelse. Jeg ser jo selv at jeg rosemaler det hele. Bak alt det her er det jo selvfølgelig uenigheter, både mellom barna og oss. Vi har selvfølgelig regler, struktur og konsekvenser. Men det er mest gøy og vi har det skikkelig fint akkurat nå. 

Og akkurat i dag føler jeg meg skikkelig, skikkelig heldig. 

 

-M

3 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg