Om jeg bare hadde hatt baller nok! En hyllest til adoptivforeldre!

Processed with VSCO with a5 preset

 

I går så vi en skikkelig trist film. Jeg hater egentlig triste filmer. Denne var basert på en ekte historie og jeg vet at det innimellom er viktig å tenke over det som skjer rundt i verden. Jeg bare klarer aldri å legge det fra meg når filmen er ferdig. Det resulterte i at jeg hentet lille T og tok han med meg i sengen når jeg skulle legge meg. Jeg tror faktisk at jeg gråt meg i søvn. 

Filmen het “LION” og handlet om en 5 år gammel gutt fra India som kom bort fra broren sin og havnet på et tog som tok ham 1600 km bort fra hjemme. Han havnet i mange vanskelige situasjoner før han til slutt ble fanget opp av et barnehjem og adoptert bort til en fin familie i Australia. Filmen fortsatte videre med at han prøvde å finne tilbake til den Indiske familien sin når han ble voksen, men det jeg har tenkt mest på i ettertid er de Australske menneskene som tok ham til seg. 

Man kan vel egentlig si at de reddet livet hans. Foreldrene i filmen mente at det var nok barn på denne jorden og at det var bedre å kunne hjelpe de som allerede var der selv om de kunne få barn selv. 

 

Jeg har lenge vært veldig fascinert av muligheten adopsjon gir i alle retninger. Det er jo bare en helt annen form for svangerskap. Noen fordi de trenger det, alle fordi de ønsker det. Muligheten til å kunne gi barn som ikke har det så bra muligheten til et trygt liv, kjærlighet og omsorg. 

Jeg har også skjønt at det er en lang prosess, et eviglangt svangerskap med mye som skal ordnes. Jeg skulle ønske jeg hadde baller nok til å gjøre det samme. Jeg beundrer ståpåkraften, tålmodigheten og viljen.  Over makten til å kunne vente når man har så mye å gi. 

Ikke minst blir jeg glad når jeg tenker på hvor bra det er for alle parter. Hvor fint det er for en familie å endelig få et etterlengtet barn og hvor fint det er for barnet å endelig ha en familie. 

 

Den filmen satte virkelig spor. Ga et lite rom for ettertanke. Og et enda større ønske om å hjelpe, på min egen måte! 

 

-M

 

 

3 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg