Jeg trodde jeg var syk, men egentlig var jeg bare mamma!

 

 

Det er mange ting som er bedre den andre gangen du gjør det.Som det å bli mamma for eksempel. Ikke fordi kjærligheten er noe større, heller ikke fordi opplevelsen er noe mer spesiell. Rett og slett bare fordi man vet hva man går til og er mer rustet for alt som kommer. 

 

Når jeg fikk mitt første barn ble alt bare kaos. Det var mye jeg skulle lære og hverdagen ble snudd på hodet totalt. Jeg var 18 år og knapt nok i stand til å ta vare på meg selv. Plutselig skulle jeg være mamma. Jeg skulle ha kontroll, ta ansvar og gi 110% hele dagen lang. 

 

Etterhvert fikk hodet mitt nok. Jeg begynte å glemme ting. Alt for mange ting. Jeg surret med datoer, navn, enkle gjøremål og avtaler. Sakene mine dukket opp på de merkeligste steder. Vannglass i kjøleskapet, mobiltelefonen i søppelbøtta og fjernkontrollen i klesdunken. Jeg kunne glemme samtaler, husket aldri hva jeg hadde hatt til middag dagen før og fortalte de samme historiene om igjen hundrevis av ganger. Faktisk gikk det så langt at jeg tenkte at jeg måtte være syk. At hjernen min hadde fått et virus. At det helt sikkert måtte være noe alvorlig. 

 

Heldigvis hadde jeg bare blitt mamma. 

 

Og denne gangen visste jeg hva jeg gikk til. Når jeg igjen begynte å glemme ting. Når jeg atter en gang mistet kontrollen. 

Denne gangen visste jeg at jeg bare hadde blitt mamma.

En mamma som tenker over hvilken skje hun bruker i syltetøyet fordi hun vil spare på den barnet spiser best av til middagen. En mamma som bruker kvelden sin på å tenke hvilke klær som må i maskinen dagen etter i forhold til hvilke fritidsaktiviteter de neste dagene byr på. En som planlegger middager slik at man kan kaste minst mulig mat og at alle får noe de liker. En sånn som står opp 20 minutter tidligere for å rekke litt tid til seg selv før alle står opp. Som lager sidelange lister i hodet, slik at alt som skal gjøres kan skrives ned. 

 

Som rett og slett prøver å passe på at alle har det de trenger, når de trenger det. Er der de er, når de skal være det. Kommer tidsnok, er mette, har rene klær, legger seg når de skal, står opp tidlig nok, finner det de skal ha, gjør leksene sine, har riktige klær i barnehagen, har nok bleier, har med penger til palskafe.

 

Jeg var aldri syk. Jeg hadde bare blitt mamma. Så blir man kanskje litt surrete og rar. Men rare mødre er kanskje de beste? 

 

-M 

 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg