La oss velge vår feminisme med omhu!

 

Jeg kommer fra en familie med mange sterke kvinner. Jeg har også vokst opp med en pappa som har lært meg å ha “bein i nesa” og stå i alle kamper man blir utsatt for. Jeg har vært heldig, hatt en fin oppvekst, møtt de rette menneskene og har fryktelig få ganger følt meg undertrykt av det motsatte kjønn. 

EN situasjon som jeg husker godt er en kveld jeg var 16 år. Jeg hadde havnet i en konflikt med en mannsperson jeg kjente godt. Han var veldig full og fryktelig sint. Plutselig eskalerte det hele, han grep tak i genseren min og knyttet neven sin klar for å slå. Inni meg ristet hele meg, men utenpå var jeg stål. Jeg kan huske at jeg lukket øynene og sa “Du må bare slå meg, den skal jeg ta. Men da skal jeg love å lage et helvete for deg til den dagen du dør”. På et søkk…var han borte. 

I dag hadde jeg nok ikke reagert som jeg gjorde da. For i tillegg til å være uendelig fokusert når jeg er sint, var jeg da også 16 år og dum. 

Grunnen til at jeg skriver dette er at jeg ønsker å understreke at jeg på mange måter ser på meg selv som en feminist. At jeg ser hvordan verden kan være der ute, at jeg på alle måter skjønner hvorfor vi kvinner trenger å heve stemmene, ta kampen, være aktive. 

La meg gå først i kampen om likestilling, la meg kjempe mot undertrykkelse og tvangshandlinger. La meg løfte jenter, være jente og oppdra jenter. Men la meg gjøre det med verdighet. 

Det er mange ekstremister i dagens samfunn, også i feminismen. Og de siste dagene har jeg sett mange av disse i ulike kommentarfelt. Ekstremister som roper ut i alle sammenhenger, pirker på alt og bruker de hardeste virkemidlene i boka sirlig underskrevet med ordet feminist. 

Det er så mange greier. Psykisk og fysisk vold, kampen om stemmerett, rettigheten til å velge hvem man skal gifte seg med, likeverd i familielivet, seksuell trakassering, likeverd i arbeidssituasjoner, ytringsfrihet. Så…mange…greier. 

Så la fokuset for all del være på disse greiene. La oss ikke rote oss helt bort, ikke lage ti høns av en fjær og la oss huske på noen få ting:

Vi må ikke miste alt som heter humor. Det må være lov å spøke med uskyldige greier. Nå snakker jeg ikke om grov seksuell hets, ekstrem humor eller mobbing. Jeg mener bare at vi ikke må bli alt for hårsåre. Vi trenger ikke å dra hver eneste minste ting opp i nesa. 

Vi må velge våre kamper. Det er ikke de som roper høyt om hver eneste lille ting som blir hørt. Det er de som sparer alt kruttet til det gjelder som mest. Om du snakker hele tiden, vil folk etter hvert slutte å lytte. Om du er stille lenge, før du plutselig hever stemmen DA kan jeg love deg at alle lytter. 

Vi må huske at likestilling betyr stå likt, ikke å få en fordel. Om vi drar den så langt at vi må få egen tilrettelegging, forsvinner ikke likestillingen da? Vi vil jo bare være like mye verdt verden over, få de samme mulighetene, få frem at vi er like bra! 

Jeg har nok kanskje blandet meg opp i et sårt tema med mange meninger, men hjertet mitt brenner for jenter og jeg orker ikke se oss ødelegge det. 

La oss brette opp armene og kjempe de ordentlige kampene. 

Med en liten dose humor, en god dert selvtillit og de riktige målene for øyet!

 

Feminisme er ikke noe å tulle med! 

 

-M

 

 

2 kommentarer
    1. Jaaaaaaaaa du sette ord på akkurat det eg tenker! Grunnprinsippa i feminisme er så riktige, men eg syns mange i sosiale media har snudd feminismen på hovudet… det fins større kampar enn å kunne legge ut bilete uten sminke og å kunne vise ein nippel på instagram, likevel er det desse som får all merksemd og det er synd!
      Og skal det vere likestilling så får det jaggu vere det på godt og vondt, ein kan ikkje få det både i pose og sekk. Då får kvinner starte å la menn gå foran i køa, trekke ut stolen for dei når dei skal sette seg ved bordet, skifte dekk på bilen, og kjøpe blomar og gåver ved tilfeldige høve. Mange gjer nok desse tinga allerede, men eg trur nok dei fleste av oss syns enkelte «manneting» kan få være manneting!
      Er alle kjønnsnormer virkelig normer vi vil fjerne? Det syns ikkje eg i alle fall😊

    2. Sofie: Åhh hellan jeg blir så glad når folk forstår innleggene mine 🙂 Jeg er så enig med deg!! Er akkurat slike ting jeg også tenker på. Det er så rart at man skal gjøre alle små ting til feminisme, når det det egentlig handler om kvinners rettigheter og likestilling i samfunnet generelt. IKKE at man skal gjøre alle de samme tingene eller være like som mennesker <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg