Sjokoladefondant på 1-2-3 – enkel og skikkelig god oppskrift!

 

Okei, greia er at kjærligheten i mitt liv elsker sjokoladefondant og jeg elsker jo kjæresten min. Derfor har jeg lenge tenkt at jeg skal lære meg å lage det. Det er faktisk en kunst å få til den perfekte sjokoladefondanten, og selv om jeg langt fra er i nærheten er det ikke oppskriften det skal stå på. Stekingen er liksom hovedproblemet her. Derfor tenkte jeg å dele oppskriften med dere, så kanskje vi kan knekke koden sammen? 

Nå skreiv jeg kanskje i overskriften at den var enkel, det er den jo for så vidt, for selv om den ikke alltid blir perfekt stekt er den alltid like god. Dessuten går den superraskt å lage. 

Tenker jeg først skal friste dere med en liten snutt av en litt overstekt fondant før oppskriften kommer under!

 
 
Dette er oppskrift på to fondanter i små ildfaste porsjonsformer ala de man har til creme brulee. Du kan nok også bruke muffinsformer eller lignende. Smør formene godt med smør slik at fondanten klarer å slippe, superviktig. Sett ovnen på 200 grader.
 
Dette trenger du:
 
50 g Meierismør 
50 g Mørk kokesjokolade 70%
1,5 dl melis
2 egg
2 eggeplommer
3 ss hvetemel
 
Dette gjør du:
 
-Smelt smøret i en kjele
-Ta kjelen av platen, tilsett sjokoladen i biter og la den smelte sammen med smøret. 
– Rør inn melisen.
– Vispe eggene lett sammen i en bakebolle.
– Hell sjokoladeblandingen over eggene og blande godt sammen.
-Vend til slutt inn hvetemelet forsiktig. 
 
Enkelt hæ? Vel, nå kommer stekingen, haha!
 
Her må man prøve seg litt frem. Jeg har av erfaring funnet ut at det er best å sette de nederst i stekeovnen. Fondantene skal steke 12-15 minutter avhengig av ovnen. Med andre ord er det IKKE lurt å lage de for første gang når man skal ha gjester. Alltid lurt å prøve en gang først. Når de er ferdige føles de ganske faste rundt kanten men er myk oppå. Etter at man har tatt de ut av ovnen er det greit å la de hvile et par minutter før man løsner de forsiktig fra formen med en kniv og velter de over på fat. De kan også fint spises fra formen om en vil det. Det viktigste er at man serverer de når de fortsatt er lune. Jeg foretrekker å servere med vaniljeis og bær, men her kan man bruke fantasien! 
 
Lykke til!
 
-M
 

 

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg