8 enkle tips for å gjøre noen andre glad!

 

Torsdag allerede igjen jo! De ukene her virkelig raser av gårde. Sånn føler jeg at det er hver høst! Det er så mye som skjer, så mange ting å henge fingrene i og det virker som om alle har fryktelig mye dårlig tid den perioden her frem mot jul. Er det en ting som er viktig når ting tar av som mest, er det å huske på å sette pris på hverandre. Det trenger ikke å være så mye, det trenger heller ikke koste noe. Bare at man innimellom stopper opp, tenker over og gjør noe lite for å gjøre andre glad. 

Her kommer fem tips fra meg! 

 

1. Gi en blomst!

Mitt første tips er også det eneste som koster penger. Jeg er en evig forkjemper for blomster. Det å kunne gi bort en liten bunt “natur” er det fineste jeg vet om. Det er bare ingenting som slår ferske, deilige, godluktene, fargerike blomster.  Jeg har virkelig troen på at nesten hvem som helst blir litt glad av å få en blomsterbukett. Når jeg tenker meg om trenger det jo egentlig heller ikke koste penger. I går fikk jeg nemlig en selvplukket bukett fra en liten skitten hånd når lille pode kom hjem fra barnehagen. Det gjorde rett og slett dagen min. 

2. Spør om du kan gjøre noe for noen!

Det er ikke alltid man trenger at det gjennomføres, innimellom holder det bare at noen spør. “Er det noe jeg kan gjøre for å gjøre dagen din bedre?”. Hvem vet, kanskje er det bare en klem som skal til?

3. Gjør en tjeneste!

Ofte er det de små tingene som gjør en ekstra glad. Som å måke naboens innkjørsel når du først er i gang, eller slippe noen foran deg i køen. 

4. Vær et medmenneske!

Dette er et punkt jeg føler Nordmenn generelt er alt for dårlige på. Mange av oss liker best å holde oss for oss selv. Noe som igjen gjør at jeg tror mange føler seg ekstra ensom. Ta deg sammen litt, løft blikket og se deg rundt. Legg på den greisen som deler opp varene på båndet i dagligvarebutikken, hjelp den eldre damen over gata, si hei til en som føler seg ensom, del et smil. Det er så lite som skal til ofte. 

5. Gi bort en kopp kaffi! 

Okei, så sa jeg kanskje at det første punktet var det eneste som kostet penger. Det ble jo litt feil. Heldigvis er dette bare tips til ting du KAN gjøre. Og en kaffi trenger heller ikke være så veldig dyrt om man vet hvor man skal gå, haha! Uansett. Å gi bort en kopp varm drikke syns jeg er skikkelig undervurdert. Ta med en ekstra kopp til frisøren din, eller gi til en som sitter på gata. Kanskje ta med favoritten når du skal treffe en venninne, eller overrask kjæresten på jobb. Jeg lover, en kopp kaffi slår ALDRI feil (utenom når du gir den til noen som ikke liker det, haha). 

6. Gi et komplement! 

Det føler jeg også er en greie i Norge. Vi er skikkelig dårlige på både å gi og ta i mot komplementer. Hva skjer med det egentlig? Jeg syns det er SÅ hyggelig når man påpeker positive ting hos andre. Det er så løftende. Det finnes ikke bedre selvtillitsboost en å høre fra andre at man er pen på håret, har gjort en bra jobb, har stilige klær, er morsom…ja du skjønner greia. I 2016 bodde jeg i USA i fire uker. Man kan si mye rart om amerikanere, men de er helt rå på komplementer. Det syns jeg vi også skulle bli. 

7. Si det du tenker!

Nå mener jeg ikke at du skal si alt du tenker, for det kunne blitt krise. Jeg er kanskje i overkant flink til å gjøre akkurat det hjemme. Uavhengig om det jeg tenker er hyggelig eller ikke. Heldigvis har jeg litt mer filter ute blant folk. Så får kanskje samboeren min høre noen ganger at klærne hans er helt på trynet, men han vet også hvor mye jeg setter pris på han. For det er liksom greia. Vi tenker så mye, men har ofte et litt for tett filter i forhold til hva som kommer ut. Si til vennene dine, foreldrene dine, kjæresten din, barna dine eller kollegane dine at du setter pris på de og alt de er for deg. Ingen kan vel la være å blir glad av det. 

 

8. Vær en god lytter!

Jeg vet ikke med alle andre, men jeg selv blir alltid veldig glad når folk viser oppriktig interesse for meg og det jeg har å si. Å føle seg hørt. Spør vennen din hvordan ferien deres var, eller kjæresten om de har hatt en fin dag. Spør barna dine hva de har gjort eller farmor om hun har det bra. Det tror jeg kan gjøre dagen til mange et lite hakk bedre. 

 

Den største gleden man kan ha, er å gjøre andre glad! 

Haha, neida jeg er ikke helt der altså. Men, jeg tror at vi alle kan gjøre små ting både for oss selv og andre som kan gjøre store forandringer i hvordan vi har det!

 

-M

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg